TREENIGHETSTIDEN
Siste søndag i
kirkeåret/Domssøndagen
Tilbake Neste søndag Litteraturliste
1. rekkes tekster: |
Jes. 65,17-19 |
Åp. 20,11-13 |
Matt. 25,31-46 |
Til
dagen
Kirkeårets siste
søndag har hos oss fått undertittelen Domssøndagen. Det handler om den endelige
dommen, om menneskets regnskap overfor Gud. Dagen er på denne måten
tilbakeskuende og gir oss anledning til å se tilbake på året som er gått.
Hvordan har det vært? Hvordan har vi møtt Guds nåde? Har vi gitt videre av hans
kjærlighet og nåde, eller har vi vist uforsonlighet eller likegyldighet overfor
andre? Det er tid for selvransakelse, kanskje med ordene fra Salme 139,23-24;
”Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte, prøv meg og kjenn mine tanker, se
om jeg er på den onde vei (=fortapelsens vei), og led meg på evighetens vei
(=frelsens vei). Samtidig peker denne dagen også framover, mot gleden i Guds
rike.
Dommen har en
dobbelt utgang, fortapelse eller frelse og begge aspekter kommer til syne
gjennom dagens tekster. Evangelieteksten om dommen ved Menneskesønnens
gjenkomst har denne delingen mellom sauene og geitene. Epistelteksten fra
Johannes Åpenbaring taler om Jesu gjenkomst til dom. Teksten fra GT taler om
jubel og glede, når Gud skaper en ny himmel og en ny jord. Kollektbønnen taler
om Guds regnskap med oss på dommens dag til frelse eller fortapelse. Den
dobbelte utgang blir gjennom både tekster og kollektbønn holdt fast ved, det
handler om Frelse eller fortapelse på denne dagen.
Oversettelse
og tekstkritikk
Eksegese
Teksten er hentet
fra det siste store tale-avsnittet i Matteus, kap. 24-25, og den talen er nært knyttet til domsordet over
templet i 23,28. Nå taler Jesus til disiplene på Oljeberget om de siste tider
og verdens ende, 24,3. Talen avsluttes med den karakteristiske vendingen som
også avslutter de fire andre store ”talene” i Matteus, 26,1, jfr.
7,28; 11,1; 13,53; 19,1. Denne siste talen blir en slags
”avskjedstale” fra Jesus til disiplene, jfr. Jakobs velsignelse, 1.
Mos. 49; Moses’ avskjedsord og velsignelse, 5. Mos. 33-34; Davids
lovsang, 2. Sam. 23. Jesu tale mangler et av de temaene som er vanlige, nemlig
tilbakeblikk på eget liv. Jesus holder seg til de to andre temaene i
avskjedstalene, fremblikk og formaninger. Talen kan, ut fra dette, deles inn i
to hoveddeler, først fremblikket i 24,1-36 og så formaninger i 24,37-25,46 i
form av seks liknelser. De tre første liknelsene, 24,37-51, har paralleller hos
Lukas, mens de tre store liknelsene i Matt. 25 er særstoff, selv om det er et
slektskap mellom, liknelsen og talentene, 25,14-30 og liknelsen om de betrodde
pund i Luk. 19,12-27.
Matt. 25,31-46 er
ikke en liknelse, men har form av en realistisk skildring av dommen.
Framstillingen har tre hoveddeler, vv. 31-33 er en
skildring av domssituasjonen, vv. 34-40 er
domsavsigelsen over de rettferdige og vv. 41-45 er domsavsigelsen
over de urettferdige, mens det siste verset er en kort sluttkommentar som
beskriver resultatet, v. 46. De to domsavsigelsene er parallelt oppbygd og
begynner med en domsavsigelse, v. 34/41, som blir begrunnet i seks ledd, v.
35f/42f, deretter følger innvendningene fra de dømte i seks ledd, v. 37-39/44
og til slutt svaret som innledes med ”Sannelig, jeg sier dere”, v
40/45. De to sluttordene skal gi svaret på den ”gåten” som ingen av
de to gruppene forsto. Her ligger framstillingens tyngdepunkt. Avsnittet er
særstoff for Matteus, men vi finner kortere domsskildringer i Åp. 20,11-15; Joh. 5,29 og Dan. 7,9f.
Det er
Menneskesønnen, v. 31, som har fullmakt til å holde dom, jfr. Dan. 7,9-14.
Uttrykket ”alle englene med ham” henspiller på Sak. 14,5, hvor de
hellige engler følger Gud når han kommer til dom. Det betyr at når englene her
er med Menneskesønnen, så gir det ham den høyeste tenkelige autoritet, som i
Matt. 16,27. Tronen, der han skal sitt i herlighet er også omtalt i 19,28 som
et uttrykk for Menneskesønnens domsfullmakt. Tronen, englene og den dobbelte
omtale av herligheten er sterke uttrykk for at Menneskesønnen nå handler i Guds
egen rolle som dommer.
Foran
Menneskesønnen skal ”alle folkeslag” samles, v. 32. Begrepet er
vidt og kan her ikke avgrenses til å gjelde noen spesielle grupper. Dommen
gjelder alle, også de kristne, 2. Kor. 5,10. Dommeren skal nå skille folket fra
hverandre og dette sammenlignes med hvordan en gjeter skiller sauene fra geitene.
De stilles på høyre og venstre side, v. 33. Høyre side står for æresplassen. Bildet er hentet fra Esek. 34,17-24, hvor Gud
selv skal skifte rett mellom sauene. Det er mange likhetstrekk mellom domsscenen
hos Matteus og den i Esekiel 34.
I v. 34 omtales
dommeren som ”kongen”. Omtalen av Menneskesønnen som ”konge”
svarer til den domsfullmakt som er forbundet med denne tittelen på Jesus, helt
fra Dan. 7,13f. Dommen avsies først over dem på høyre side, de blir velsignet
og får del i ”riket”. Ordet for å ”ta i eie”, klhronomew, betyr ”å arve”. Det har sin bakgrunn i
bildet av Israel som fikk det lovede land som ”arv” fra Gud. Riket
er gjort i stand ”fra verdens grunnvoll ble lagt”. Det er et
evighetsperspektiv på dette.
Denne positive domsavsigelsen
begrunnes så, v. 35f, i seks ledd, med de gjerninger de har gjort mot kongen
selv. Det å hjelpe mennesker som sulter, tørster, er fremmede, nakne, syk og i
fengsel bli den gang regnet som en plikt. Listen er altså i tråd med det som
ble sett på som rett og riktig, og vi finner liknende lister i GT, Jes. 57,6f; Job
31,13-23.
De rettferdige
svarer, vv, 37-39, og de er overrasket. De vet hva de
har gjort, men de vet ikke at de har møtt kongen og dommeren i disse
nødssituasjonene og gitt ham hjelp.
Med et høytidelig
utsagn, v. 40, blir gåten løst. Kongen identifiserer seg med de nødlidende, med
”disse mine minste brødre”. Hvem er så ”disse mine minste
brødre”? Se nedenfor, etter gjennomgangen av versene.
I v. 41 rettes
oppmerksomheten mot de på den venstre siden. De er forbannet og skal straffes
med ”den evige ild”, sammen med djevelen og hans engler. Det står
ikke uttrykkelig at deres straff er gjort klar ”fra verdens grunnvoll ble
lagt”, jfr. v. 34, men det kan være underforstått. Ilden er uttrykk for
Guds vrede, se 3,10.12; 5,22; 13,42.50; 18,8f.
Også den negative
domsavsigelsen begrunnes, v. 42f, med de samme seks nødssituasjonene som i v.
35f. Anklagen er at de har forsømt å gi kongen det han trengte da han var i
nød.
De forbannede er
like overrasket som de velsignede, v. 44, og bedyrer at de ikke har sett kongen
i slik nød. Selvfølgelig ville de ha hjulet ham.
Domsgrunnlaget er
det samme her, v. 45, som for de rettferdige. Her kalles de nødlidende ”disse
minste” og ordet ”brødre” er utelatt.
I v. 46 kommer sluttkommentaren
til hel fortellingen. Ordet for straff, kolasiV, kan også
oversettes med ”pine”. Hva straffen består i blir det ikke sagt noe
om her. Det teksten forteller er at det finnes to muligheter i Guds dom, og at
det er ”forferdelig å falle i den levende Guds hender”, Hebr.
10,31.
Dommen avgjøres av
folkets holdning til ”disse mine minste (brødre)”, de nødlidende
som trenger hjelp fordi de sulter, tørster, er fremmede, mangler klær er syke
eller i fengsel. Hvem er ”disse minste”? En tolkning er at det
dreier seg om nødlidende mennesker i sin alminnelighet. At Gud identifiserer
seg med fattige og nødlidende er en kjent tankegang fra GT, se 2. Mos.
22,25-27; 23,6; Am. 8,4-8; Jes. 58,6-10; Esek. 34,20-22. Jesus var ”tollere
og synderes venn” og identifiserte seg med samfunnets utstøtte. Selv om
tolkningen av ”disse mine minste brødre” som ”alle nødlidende”
kan ha støtte både fra GT og fra Jesu liv og forkynnelse er den ikke uomstridt
og enkel. Trekker vi den ut i sin ytterste konsekvens blir frelsen gitt på
grunnlag av velgjerninger mot de fattige og nødlidende. Den andre tolkningen
ser på bruken av uttrykkene ”disse mine minste” og ”mine
brødre” andre steder hos Matteus og det taler mot at de er ”alle
nødlidende” som omtales. Hos Matteus brukes ”bror”
gjennomgående om disiplene og svarer til at menighetens sees på som en familie
eller søskenflokk, se 18,15.21; 23,8 og fortellingen om Jesu ”samme
familie”, 12,46-50. Etter oppstandelsen omtaler Jesus disiplene som ”mine
brødre”, 28,10. Uttrykket ”disse (mine) minste” svarer til
omtalen av ”disse små” i 18,1-14. De ”små” er der
disipler som trues av frafall og trenger omsorg. Avslutningen av
utsendelsestalen, 10,42 ligger enda nærmere opp til omtalen av de ”minste”
i domsscenen, siden det der også avsluttes med et ”sannelig, jeg sier dere”-utsagn. Vi finner i flere paralleller mellom
domsscenen og utsendelsen av disiplene i kap. 10.
Nødssituasjonene som tegnes her i domsscenen svarer til de vilkår disiplene
fikk når de ble sendt ut, 10,9-22. I domsscenen er ”disse mine minste
brødre” representanter for Jesus som kongen og det man gjør mot dem,
gjøres mot Jesus. Dette svarer til den fullmakt disiplene fikk i 10,40. På
samme måte som omsorgen for ”disse mine minste” er domsgrunnlag i
25,40/45 er mottakelsen av disiplene domsgrunnlag, 10,11-15.40-42. Dessuten
finner vi i begge tekstene en spenning i Menneskesønnens dobbelte rolle: Nå er
han og hans representanter fattige og forfulgte og avvises av mange, men når
han kommer igjen, er han dommeren med all makt. Tolker vi teksten slik at de
minste er de kristne kommer spørsmålet om det virkelig er slik at verden skal
dømmes etter de gode gjerninger de gjør mot de kristne. Det er her viktig å
huske på at det tales om disipler som hadde forlatt alt for å følge Jesus og at
Jesus har gitt disiplene og dermed alle kristne fullmakt til å representere ham
i verden. Dommer skjer i så fall på grunnlag av spørsmålet om menneskene har
tatt imot Jesus selv. Denne andre tolkning svarer bedre til Matteus som helhet
og til NT ellers. Den innebærer at frelsen i Guds dom gis oss på grunnlag av at
vi har tatt imot Kristus, som møter oss i ”disse minste” som han
har utsendt.
Domsscenen taler
om Kristi storhet som dommer sammen med hans identifikasjon med de små og
hjelpeløse. Det svarer til GT’s lovprisning av
Guds overveldende storhet og skapermakt sammen med hans omsorg for svake og
forgjengelige mennesker, Jes. 66,1-2; Sal. 145,11-14; 146,5-10.
Dogmatisk
analyse
Liturgisk
analyse
Prekendisposisjoner
Her kan vi velge å
tale om vanskeligheten for oss å forstå at Gud kan straffe noen med en evig
straff og problematisere de to utganger. Jeg tror at uansett hvordan vi velger
å disponere prekenen, så vil det være mye mer fruktbart, ikke minst for
tilhørerne å høre om hvordan vi kan få evig liv. Martling
velger en slik vinkling og taler om ”den tro som får sitt uttrykk i
kjærlighet”. Da setter han umiddelbart et, som jeg ser det, riktig
perspektiv på forholdet mellom tro og gjerninger. Troen fører til frelse, og i
glede over Guds store kjærlighet går vi selv ut og gjør gode gjerninger.
Den tro som får
sitt uttrykk i kjærlighet (etter C.H. Martling)
1.
Den
ser ikke mye av sine egne gjerninger
2.
Den
setter ikke sine gjerninger i troens sted
3.
Den
tar imot rettferdigheten i stedet for å skape den selv
Salmeforslag
NoS 252 – Vreidedagen,
han skal renna
Salmelister:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|